Przed podpisaniem umowy wynajmu mieszkania powinniśmy szczegółowo zapoznać się z zakresem praw i obowiązków, jakie wynikają z niej dla obu stron. Niestety wciąż częstym zjawiskiem jest sytuacja, w której zarówno właściciele mieszkań jak i lokatorzy nie dowiadują się wystarczająco dokładnie, co będzie należało do ich zobowiązań i uprawnień. Umowa wynajmu mieszkania stanowi dokument, na podstawie którego każda ze stron może dochodzić swoich praw, również przed sądem. Co powinna zawierać poprawnie sporządzona umowa i czy lokator może zameldować się w wynajętym mieszkaniu?
Spis treści
Najważniejsze elementy umowy wynajmu mieszkania
Zarówno właściciele jak i przyszli najemcy pytają często o to, co powinna zawierać poprawnie sporządzona umowa wynajmu mieszkania?
Niezbędne elementy umowy to:
- określenie, kto jest stronami,
- dane identyfikacyjne stron (imię, nazwisko, adres do doręczeń, a najlepiej również numer PESEL),
- czas, na jaki umowa jest zawierana,
- warunki wypowiedzenia,
- wysokość czynszu,
- wysokość kaucji, jeśli ją ustanowiono,
- wysokość innych należności związanych z wynajmem (opłaty za media, koszty, eksploatacji itp.),
- inne prawa i obowiązki, wynikające z zawarcia umowy najmu mieszkania,
- podpisy stron.
Jedną z najważniejszych kwestii jest sporządzenie i dodanie do umowy szczegółowego opisu mieszkania. Musi on uwzględniać wyposażenie i sprzęty oraz ich stan na dzień podpisania dokumentu. Taki opis podpisany przez obie strony zabezpiecza interesy zarówno wynajmującego jak i najemcy.
Czy umowa wynajmu mieszkania uprawnia do meldunku w lokalu?
Czy podpisanie umowy daje możliwość meldunku w wynajmowanym lokalu? To jedno z najczęstszych pytań odnośnie zawierania umów najmu lokali mieszkaniowych. Odpowiedź na nie brzmi: tak, najemca może zameldować się z mieszkaniu. Umowa najmu sprawia, że posiadamy tytuł prawny do wynajmowanego lokalu mieszkalnego. Zawarcie umowy daje nam zatem możliwość meldunku. Wynajmujący nie musi wyrazić na to swojej zgody. Na uwagę zasługuje również fakt, że zasada ta dotyczy zarówno meldunku tymczasowego jak i stałego.
Ustawa o ewidencji ludności stanowi, że aby można było dokonać meldunku, najemca musi wypełnić przeznaczony do tego celu wniosek meldunkowy. Lokator posiadający ze sobą podpisaną i ważną umowę najmu mieszkania może sam bez przeszkód dokonać meldunku. Zameldowania dokonujemy w urzędzie miasta lub gminy. Formularz podpisuje osoba, która posiada tytuł prawny do wynajmowanego mieszkania, dlatego obecność właściciela nie jest konieczna.
W celu dokonania meldunku (zarówno tymczasowego jak i stałego) nie jest także konieczne okazanie aktu własności. Meldunek lokatora jest w takim wypadku jedynie administracyjnym potwierdzeniem jego pobytu w danym miejscu. Nie stanowi on o braku możliwości eksmisji najemcy, jeśli zaszłyby ku temu określone powody.
W praktyce urzędy nie zgadzają się na zameldowanie najemcy na meldunek stały w sytuacji, gdy umowa najmu zawarta jest na czas określony. W takiej sytuacji najemca może zameldować się wyłącznie na pobyt tymczasowy – na czas obowiązywania zawartej umowy najmu.