Licznik prądu to „serce” instalacji elektrycznej w każdym domu. Dzięki temu urządzeniu sprzedawca energii może wystawić nam rachunek za dokładnie taką ilość prądu, jaką faktycznie zużyliśmy. Co trzeba wiedzieć o licznikach energii elektrycznej? Przedstawiamy odpowiedzi na najczęstsze pytania.
Spis treści
Licznik prądu – co to takiego?
Licznik prądu to urządzenie, które musi się znaleźć w każdym domu – jest bowiem niezbędne do rejestrowania ilości pobranej energii elektrycznej z sieci. Sprzęt mierzy bieżące zużycie mocy w watach (W), a także zużytą energię elektryczną, wyrażoną w kilowatogodzinach (kWh).
Podstawowe, najstarsze urządzenia to liczniki indukcyjne. Aktualnie prawie we wszystkich gospodarstwach domowych zamontowane są liczniki elektryczne, czyli cyfrowe – dokładniejsze, łatwiejsze w użyciu i z możliwością odczytu drogą radiową. Urządzenia są jednak stopniowo wymieniane na liczniki inteligentne. Pozwalają one na zdalną komunikację z dostawcą energii i rozliczanie odbiorców na bieżąco. Ponadto mają znacznie niższą awaryjność – m.in. dlatego, że wszelkie nieprawidłowości w działaniu są automatycznie zgłaszane dostawcy energii, dzięki czemu może on w porę interweniować.
Kto montuje licznik energii elektrycznej?
Jeżeli wprowadzamy się do nowego mieszkania, to urządzenie montuje dystrybutor energii elektrycznej na zlecenie dewelopera. Montaż licznika odbywa się po odbiorze technicznym instalacji elektrycznej. Warto wiedzieć, że licznik wyposażony jest w dwie plomby. Jedną montuje zakład energetyczny – co ma uniemożliwić wykonywanie nielegalnych przełączeń – a drugą Główny Urząd Miar, który w ten sposób gwarantuje sprawność urządzenia.
Co w sytuacji, gdy w domu nie ma licznika?
Jeśli w mieszkaniu lub nowo wybudowanym domu nie ma licznika energii elektrycznej, musimy samodzielnie złożyć wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci w zakładzie energetycznym. Jednocześnie powinniśmy określić prognozowane zapotrzebowanie na moc oraz przewidywane roczne zużycie energii.
W jakiej taryfie rozlicza nas licznik?
Decyzja dotycząca taryfy energetycznej należy do odbiorcy prądu. Liczniki w gospodarstwach domowych są dostosowane do rozliczania zużycia w taryfie jedno- i dwustrefowej. Taryfa jednostrefowa G11 oznacza stałą stawkę za kilowatogodzinę przez całą dobę. W przypadku taryf dwustrefowych stawka za prąd różni się w zależności od pory dnia i nocy. W taryfie G12 (tzw. nocnej) energia jest najtańsza w nocy oraz przez dwie godziny w ciągu dnia, z kolei w G12w (tzw. weekendowej) – w nocy oraz przez cały weekend.
Jak przepisać licznik prądu?
O przepisaniu licznika prądu należy pamiętać w kilku sytuacjach. Przede wszystkim wtedy, kiedy kupujemy dom lub mieszkanie na rynku wtórnym – uchronimy się w ten sposób przed ewentualnymi długami poprzedniego właściciela. Licznik trzeba przepisać także w sytuacji, gdy kupujemy lokal od dewelopera, a także w przypadku śmierci poprzedniego właściciela, po którym dziedziczymy mieszkanie. Procedura jest bardzo prosta, szczególnie jeśli robisz to online. Przykładowo przepisanie licznika w E.ON Polska za pośrednictwem platformy Przejmij licznik trwa około 15 minut.
Niezależnie od tego, czy robisz to przez internet, czy w salonie sprzedawcy energii, musisz przedstawić m.in. protokół zdawczo-odbiorczy. To dokument podpisywany przez starego i nowego właściciela lokalu, w którym zawarte są m.in. takie informacje, jak stan licznika w momencie przekazania.
Jak odczytać licznik energii elektrycznej?
Na początku spójrz na okienko wyświetlacza licznika i oznaczenia z jego lewej strony, czyli kody. Jeśli posiadasz grupę taryfową G11 czyli jednostrefową, zwróć uwagę na kod 15.8.0. Gdy ten kod pojawia się po lewej stronie, w tym samym czasie po prawej stronie wyświetla się ilość zużytej energii w kilowatogodzinach. To właśnie ta wartość Cię interesuje.
Jeżeli masz grupę taryfową G12 lub G12W, czyli dwustrefową, szukaj kodów: 15.8.1 i 15.8.2. Kod 15.8.1 poinformuje Cię o zużyciu energii w strefie dziennej, a 15.8.2 w strefie nocnej. W obu przypadkach ilość wykorzystanej energii pojawi się z prawej strony wyświetlacza licznika.
Jak zgłosić awarię licznika?
Jeżeli podejrzewamy, że urządzenie działa nieprawidłowo, powinniśmy zgłosić to zakładowi energetycznemu lub do swojego dystrybutora energii. Na naszą prośbę skontroluje on urządzenie. Jeśli doszło do samoczynnego uszkodzenia licznika, kontrola i naprawa będą darmowe. Jeżeli jednak okaże się, że licznik działa prawidłowo, za przegląd trzeba będzie zapłacić. Co istotne, nie należy podejmować samodzielnych prób demontażu czy naprawy urządzenia.
Licznik prądu to w zasadzie urządzenie bezobsługowe. Dobrze jednak wiedzieć, jakie dane można z niego uzyskać. Należą do nich informacje dotyczące godzin największego zużycia prądu. Dzięki nim ustalimy m.in. jaka taryfa będzie dla nas najodpowiedniejsza.