Jeszcze do niedawna opakowania tekturowe w e-commerce były traktowane jako ukłon w stronę ekologii. Dziś to podstawa prowadzenia sklepu internetowego. Wykorzystywanie foliopaków wiąże się z dużym niezadowoleniem ze strony klientów. Są oni świadomi wpływu plastiku na środowisko, a odpowiedzialnością za ocieplenie klimatu i emisję gazów cieplarnianych obarczają firmy. Wykorzystanie opakowań tekturowych staje się więc koniecznością w e-commerce’ach, które chcą przetrwać na rynku.
Spis treści
Rodzaje opakowań tekturowych
Opakowania tekturowe różnią się od siebie ze względu na wielkość, kształt oraz grafikę, którą na nich umieszczono. Są to aspekty wizualne, które można indywidualnie dostosować do potrzeb danego biznesu. Czymś, co nie jest widoczne dla oka konsumenta, a odgrywa kluczową rolę podczas transportu, jest rodzaj tektury, z jakiej wyprodukowano opakowanie. Wyróżniamy dwa podstawowe typy:
- tekturę litą – jest to elastyczny arkusz papieru, który najczęściej stosuje się do dekoracyjnego pakowania; nie jest wystarczający, aby produkt bezpiecznie dotarł do rąk kupującego;
- tekturę falistą – stosowaną w opakowaniach przeznaczonych do wysyłki produktów; składa się z zewnętrznej warstwy papieru oraz wewnętrznej, tzw. flutingu.
Fluting w tekturze falistej tworzy:
- tekturę trzywarstwową – jest to jedna z najczęściej spotykanych tektur, wykorzystywana do transportu niewielkich produktów;
- tekturę pięciowarstwową – charakteryzuje się wytrzymałością, dlatego można w niej przewozić duże gabaryty;
- tzw. plaster miodu – taka tektura jest odporna na pionowy nacisk, dlatego może być używana do przewożenia ciężkich mebli lub sprzętów AGD.
Warto podkreślić, że są to tylko najbardziej popularne rodzaje tektury. Więcej można dowiedzieć się tutaj: https://neopak.pl.
Zalety opakowań tekturowych w e-commerce
Za główne zalety opakowań tekturowych w e-commerce uważa się:
- cenę – ich produkcja jest stosunkowo tania;
- kwestie ekologiczne – opakowania tekturowe można poddawać recyklingowi;
- wytrzymałość – znacznie lepiej chronią produkt w procesie transportu niż foliopaki;
- oszczędność miejsca – po złożeniu nie zajmują dużo przestrzeni, dlatego łatwo je magazynować;
- możliwość promocji – na opakowaniach tekturowych można nadrukować logo marki oraz inne charakterystyczne elementy, dzięki którym brand zbuduje swoją rozpoznawalność.
Jak wybrać opakowania tekturowe dla swojego e-commerce?
Opakowania tekturowe w e-commerce pełnią przede wszystkim funkcję ochronną dla transportowanego produktu. Z tego względu w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na ich wytrzymałość oraz odporność na zgniatanie. Pudełko powinno zostać dobrane w ten sposób, aby zakupy dotarły do adresata w nienaruszonym stanie. Część firm decyduje się także na opakowania oznaczane certyfikatem FSC. Oznacza to, że wyrób został wyprodukowany z poszanowaniem dla środowiska naturalnego, co nie pozostaje bez znaczenia dla świadomych konsumentów. Dopiero w drugiej kolejności należy skupić się na wyglądzie pudełka.