Na wystąpienie rdzy narażony jest każdy samochód, nie tylko ten wieloletni. Na rynku dostępne są różne farby, m.in. farby poliuretanowe, poliwinylowo-akrylowe czy po prostu antykorozyjne. Jak odnowić farbę nawierzchniową i pozbyć się rdzy z progów samochodu? Jak malować rdzę, by efekt był widoczny i długotrwały?
Spis treści
Skąd bierze się rdza?
Podstawowym powodem pojawienia się rdzy na progach samochodowych jest szkodliwe działanie wilgoci i soli drogowej. Oczywiście, przez świeżą i grubą powłokę lakieru ani wilgoć, ani sól nie mają szans się przebić, jednak wystarczą drobne odpryski, niedoskonałości i ubytki w lakierze i problem gotowy. Najłatwiej jest oczywiście wymienić zardzewiałą część na nową, nie zawsze jest to jednak możliwe, a zazwyczaj wiąże się z ogromnymi kosztami. Jak więc usunąć rdzę w sposób skuteczny i trwały?
Jak zamalować rdzę- farba antykorozyjna
Najprostszym sposobem na usunięcie rdzy z progów samochodowych jest farba antykorozyjna. Nadaje się ona do renowacji starych i zniszczonych powłok stalowych, ale także do zabezpieczania nowych powierzchni. Zanim zdecydujemy się na pokrycie rdzy farbą antykorozyjną, konieczne jest zmatowienie powierzchni progów papierem ściernym, a następnie dokładne odpylenie powierzchni. Jeśli zaniedbamy ten etap, farba prawdopodobnie odpadnie i zupełnie nie spełni swojego zadania. Jeżeli od progu odstają jakiekolwiek pozostałości po starej farbie, konieczne jest ich usunięcie. Dopiero po oczyszczeniu powierzchni zabieramy się do nakładania farby nawierzchniowej, najlepiej warstwami. Ważne jest, by pozwolić poszczególnym warstwom na dokładne wyschnięcie przed położeniem kolejnej warstwy.
Wszelkie samodzielne naprawy lakiernicze rozpoczynamy od dokładnego umycia całej karoserii, a w przypadku naprawy progów- również podwozia. Pozwoli to na usunięcie zanieczyszczeń i wyraźne ukazanie miejsc, w których rozwija się rdza. Progi są elementem samochodu najbardziej narażonym na rdzewienie, wybierane preparaty muszą być więc naprawdę najwyższej jakości.
Jak oczyścić progi samochodu papierem ściernym?
Oczyszczanie progów rozpoczynamy od oklejenia taśmą malarską. Chodzi o to, by przypadkowo nie uszkodzić lakieru wokół skorodowanego miejsca. Szlifowanie rozpoczynamy od papieru o gradacji 120. Najpierw staramy się usunąć samą rdzę. Następnie zmieniamy papier na taki o gradacji 320, szlifując nim brzegi uszkodzonego miejsca. Kolejnym krokiem jest dokładne odtłuszczenie powierzchni np. rozpuszczalnikiem nitro. Pozostaje już jedynie praca lakiernicza. Jeśli w lakierze są poważne ubytki, pod farbę należy nałożyć szpachlówkę. Po jej wyschnięciu, dokładnym wyszlifowaniu i wygładzeniu, można zacząć nakładanie podkładu i farby.
Jeżeli nie masz czasu ani ochoty na długotrwałe oczyszczanie i szlifowanie powierzchni, zastosuj farby antykorozyjne, które nakłada się bezpośrednio na rdzę bez konieczności konieczności dokładnego szlifowania. Pozwoli to na zaoszczędzenie sporej ilości czasu i sprawi, że z drobnymi naprawami lakierniczymi będziemy w stanie poradzić sobie samodzielnie bez większych kłopotów. Aby farba idealnie trzymała się podłoża, zaleca się zagruntowanie elementów stalowych podkładem antykorozyjnym, który zwiększy przyczepność farby.
Farby antykorozyjne- jakie wybierać?
Zastanawiasz się, jaka farba antykorozyjna sprawdzi się najlepiej i jak zamalować rdzę? Warto wybierać takie farby, które mają wysokie właściwości ochronno-dekoracyjne i zabezpieczające. Bardzo istotna jest gwarancja tzw. aktywnej ochrony, czyli gwarancji producenta, że na prawidłowo zabezpieczonej powierzchni nie pojawią się korozyjne ogniska. Aby farba była w 100% skuteczna, stosuj ją jedynie w korzystnych warunkach atmosferycznych, nie w upale i nie w warunkach podwyższonej wilgotności.