Dobrą stroną pracy w domu jest uwolnienie się od rutyny biurowego życia. Niezależnie od tego, czy zorganizujemy sobie kącik do porządkowania rachunków, czy też większe domowe biuro, warto tak zaaranżować wnętrze, by stworzyć jak najprzyjemniejszą atmosferę. Podejmując tę decyzję, należy kierować się przede wszystkim charakterem pracy i osobistymi upodobaniami. Na początku trzeba zastanowić się, które pomieszczenie najbardziej odpowiada naszym potrzebom – czy ma to być osobny pokój, czy też zagospodarujemy tylko fragment przestrzeni innego wnętrza. Następnie rozważmy wady i zalety miejsca, które wybraliśmy, biorąc pod uwagę takie czynniki, jak: naturalne oświetlenie, prywatność i dostęp do nie-go. Jeżeli biuro organizujemy z zamia-rem przyjmowania klientów, powinno się ono znajdować możliwie daleko od domowego rozgardiaszu.
Mając wystarczająco duży dom, można wygospodarować na biuro osobny pokój. Jeśli nie dysponujemy taką przestrzenią, przeznaczmy na nie pomieszczenie, które spełnia już jakąś funkcję. Może to być np. sypialnia, ponieważ nie korzysta się z niej w ciągu dnia. Warto wówczas zastanowić się nad urządzeniem podestu do spania (oddzielenie łóżka od miejsca pracy ma duże znaczenie psychologiczne). Pokojem, w którym zorganizujemy sobie domowe biuro, może być też jadalnia. Rolę biurka odgrywa wtedy stół, jednak oczywistą niedogodnością jest konieczność chowania po pracy wszelkich dokumentów i urządzeń.
Biuro można urządzić w miejscu nietypowym, np. w przejściu między pomieszczeniami. Dzięki świetlikowi i lampce będzie tu wystarczająco jasno. Takie stanowisko pracy można szybko zdemontować, a lekki plastikowy stół i meble na kółkach łatwo przesunąć.
Do pomieszczeń o podwójnym przeznaczeniu szczególnie polecane są biurka wbudowane w szafę – wystarczy kawałek wolnej ściany lub narożnik, by je ustawić, a po zamknięciu drzwiczek me-bla nasze biurko wygląda np. jak zwykła komoda.
Aranżowanie miejsca pracy obejmuje wiele aspektów, m.in. rozmieszczenie mebli i właściwy dobór sprzętów. Domowe biuro powinno być funkcjonalne, a otoczenie – wspomagające kreatywność i wydajność, dlatego trzeba je starannie zaplanować. Należy wybrać odpowiednio duże biurko (m.in. ze stanowiskiem komputerowym), wygodne krzesło oraz pozostałe sprzęty i tak je ustawić, by mieć dobry dostęp do najbardziej potrzebnych rzeczy. Podstawową sprawą jest wy-bór krzesła, szczególnie wte-dy, gdy siedzimy przy biurku kilka godzin dziennie. Dbając o swoje zdrowie oraz wygodę, warto kupić mebel dobrej jakości ( stabilny, wykonany z trwałych, łatwych do utrzymania w czystości materia-łów) i ergonomicznie zaprojektowany (najlepiej z regulowanym oparciem, które zapewni odpowiednią podporę dla kręgosłupa).
Standardowa wysokość biurka wynosi 73-75 cm, a długość 140-180 cm. Między biurkiem a innymi meblami powinna pozostać wolna przestrzeń, ok. 1 m, by móc swobodnie usiąść i wstać. Przedmioty często używane, np. telefon, klawiaturę komputera, bieżące dokumenty, dobrze umieścić w zasięgu ręki ok. 75 cm od krawędzi biurka. Należy wziąć pod uwagę konieczność podłączenia kabli zasilających sprzęty i odpowiednio rozmieścić właściwą liczbę gniazdek. Przewody komputerów, faksów, drukarek i telefonów można związać lub ukryć w plastikowej maskownicy.
Jest to propozycja dla zwolenników tradycji. Biuro w domu może mieć znacznie bardziej osobisty charakter niż w zakładzie pracy. Zabytkowy sekretarzyk pomieści wiele drobiazgów. W jego przegródkach można przechowywać dokumenty i rozmaite materiały biurowe. W naszym domowym biurze powinno znaleźć się też miejsce do przechowywania dokumentów. W tym celu możemy zamontować dodatkowe półki, regały lub kupić szafkę na kółkach (można ją swobodnie przestawiać). Na pewno przydadzą się także kolorowe segregatory oraz specjalne przegródki (tacki) na dokumenty. Często używane przed-mioty najlepiej położyć na półkach Nisko biurka, na wysokości pasa. Utrzymać porządek pozwolą także schowki na przybory i drobiazgi. Ich rolę z powodzeniem mogą odegrać przedmioty domowego użytku, jak kubki czy dzbanki.
Jedną z pozytywnych stron pracy w domu jest możliwość takiego zaprojektowania otoczenia, aby odpowiadało ono charakterowi pracy, a także osobistym gustom i preferencjom. Kącik nie musi przypominać typowego biura, chyba że ma podkreślić status zawodowy i chcemy urządzić go bardziej oficjalnie. Jeśli chcemy, by domowe biuro stało się miejscem, w którym będziemy lubili spędzać czas, zaopatrzmy się w nie-zbędne do pracy przedmioty i postarajmy się, by były nie tylko funkcjonalne, ale także estetyczne. Starannie rozważmy styl i rodzaj mebli, wybierzmy też zestaw ulubionych kolorów i konsekwentnie kierujmy się nim przy zakupie akcesoriów biurowych. Jeżeli nie mamy do dyspozycji osobne-go pomieszczenia i musimy urządzić kącik pracy np. w salonie, zdecydujmy się na meble pasujące do charakteru wnętrza.
Tu ważna jest funkcjonalność. Dokumenty zamknięte w szafach nie będą się kurzyły, a drobiazgi można posegregować i umieścić w szufladach. Szafka na kółkach umożliwia łatwy dostęp do niezbędnych materiałów. Urządzając biuro w pokoju dziennym, warto chociaż optycznie oddzielić obie funkcje pomieszczenia. Biurko i witryna przeznaczone na książki i dokumenty kolorystycznie harmonizują z pozostałymi meblami w salonie.