Praca w domu znacznie różni się od tej w biurze choćby dlatego, że dom kojarzy się ze strefą prywatności i relaksu, a nie biurowymi obowiązkami. Kiedy jesteś u siebie, masz też w swoim zasięgu o wiele więcej pokus i rozpraszających bodźców, które utrudniają skupienie. Jak podnieść efektywność pracy zdalnej? Oto sposoby, dzięki którym zaoszczędzisz nawet kilka godzin dziennie!
Zanim zaczniesz organizować, planować i ulepszać swoją pracę zdalną, pamiętaj o odpowiednim zagospodarowaniu przestrzeni, w taki sposób, aby jak najściślej odgrodzić “życie zawodowe” i obowiązki związane z pracą biurową od spraw domowych. Im bardziej te dwie strefy są od siebie oddzielone, tym bardziej efektywna będzie Twoja praca, a odpoczynek po niej pomoże Ci się naprawdę oderwać od obowiązków i zrelaksować. Służy temu także odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni. Zanim więc przystąpisz do pracy, zadbaj o odpowiednie meble do biura domowego, oświetlenie, a także dodatki pomocne w utrzymaniu porządku i przechowywaniu biurowych akcesoriów.
Spis treści
1. Wyznacz konkretne godziny pracy i przerw
Ustal, że swoją pracę wykonujesz zupełnie tak, jakbyś chodził do biura – np. codziennie w godzinach od 8 do 16. W tym czasie w miarę możliwości skup się wyłącznie na obowiązkach służbowych. Natomiast po 16 odłóż pracę, wyłącz telefon służbowy i laptopa. Wyraźne rozgraniczenie czasu pracy pozwoli Ci uniknąć jej nadmiernego wydłużania się. Jeśli „w godzinach pracy” robisz obiad, wieszasz pranie i zajmujesz się domem, czas wykonywania Twoich biurowych obowiązków wydłuża się i często trwa przez cały dzień. Dlatego możesz mieć wrażenie, że Twoja praca właściwie się nie kończy i nie pozostawia Ci ani chwili na odpoczynek. Podobnie jest z przerwami w ciągu dnia. Wyznacz sobie krótkie przerwy o konkretnych porach (np. Po każdej przepracowanej godzinie oderwij się na 5 minut). Zarezerwuj też około pół godziny przerw obiadowej o możliwie stałej porze.
2.Ustal priorytety i harmonogram dnia
Z poprzednim punktem wiąże się także ustalenie konkretnego planu dnia, a najlepiej listy zadań, na której zaznaczysz swoje priorytety. Przygotowuj ją zawsze na koniec poprzedniego dnia pracy tak, abyś od rana dokładnie wiedział, czym będziesz się dziś zajmował. Staraj się także oszacować czas na wykonanie poszczególnych zadań. Dzięki temu Twoje planowanie stanie się z czasem jeszcze bardziej efektywne. Harmonogram dnia może mieć postać listy, z której będziesz wykreślał kolejne wykonane zadania. Widok zmniejszającej się listy zadań na większość osób działa motywująco i zachęca do regularnej pracy.
3. Zadbaj o organizację stanowiska pracy
Jeśli chcesz pracować efektywnie, zadbaj o to, by Twoje stanowisko pracy temu sprzyjało. Z pewnością praca przy zabałaganionym stole, na niewygodnym krześle, w łóżku lub na kanapie nie ułatwia spawy. Dlatego zainwestuj w swój kącik biurowy, a przynajmniej biurko z szerokim blatem oraz krzesło biurowe, które pozwoli Ci zadbać o prawidłową postawę w ciągu dnia. Sprawdź, czy krzesło biurowe posiada stabilną podstawę, wygodne, anatomicznie wyprofilowane oparcie oraz podłokietniki i regulację wysokości. Biurko natomiast powinno być na tyle obszerne, by swobodnie zmieścił się na nim laptop, dokumenty, kubek kawy i inne niezbędne drobiazgi.
Komponując kącik biurowy w swoim domu, zadbaj, aby meble do biura tworzyły spójną całość z tymi, które już posiadasz. Warto dobrać biurko w podobnej stylistyce czy zbliżonym odcieniu drewna – lub zdecydować się na gotowy zestaw mebli (np. biurko + regał + szafka).
4. Utrzymuj porządek wokół siebie
Nic tak nie rozprasza i dekoncentruje, jak bałagan w miejscu pracy oraz konieczność ciągłego szukania potrzebnych przedmiotów. Jeśli więc nie możesz poradzić sobie z posegregowaniem dokumentów, akcesoriów biurowych czy kabli i ładowarek – koniecznie zaopatrz się w praktyczne organizery i pojemniki do przechowywania drobiazgów. Duży wybór tego rodzaju akcesoriów pozwoli Ci wybrać takie, które idealnie odzwierciedlają Twój styl – np. metalowe lub wiklinowe kosze, tekturowe kartony z ozdobnymi grafikami albo pojemniki z przegródkami z transparentnego tworzywa sztucznego.
5. Otocz się zielenią!
Powszechnie uważa się, że patrzenie na otaczające nas zielone rośliny pomaga odciążyć zmęczony wzrok i działa relaksująco. Nie można zapomnieć również o tym, że rośliny produkują tlen i wnoszą powiew świeżości do wnętrza, czyniąc je bardziej atrakcyjnym i “żywym” – jednak bez efektu rozpraszania się. Warto więc wyposażyć swoje domowe biuro w rośliny, zwłaszcza te z dużymi, zielonymi liśćmi. Wybierz dla nich atrakcyjne, minimalistyczne doniczki, a staną się prawdziwą ozdobą domowego biura.