W czasie pandemii koronawirusa praca z domu (ang. home office) – wcześniej praktykowana jedynie przez nielicznych – stała się popularnym rozwiązaniem. Aby jednak móc w efektywny sposób wykonywać swoje obowiązki, niezbędne jest odpowiednie zaaranżowanie pokoju w domu. Nic nie stoi na przeszkodzie, by gabinet domowy nie ustępował pod względem aranżacji swoim firmowym odpowiednikom. O czym należy pamiętać, przygotowując aranżację domowego gabinetu?
Spis treści
Co jest ważne podczas aranżacji domowego biura?
Nie istnieje jedna, uniwersalna odpowiedź na pytanie: „w jaki sposób zaaranżować domowe biuro?”. Wszystkie decyzje w tym zakresie powinny być uzależnione od charakteru naszej pracy. Przykładowe rozwiązania, które mogą okazać się niezbędne do pracy w domu, to:
- duży blat przeznaczony na dokumentację w formacie A3 lub A2 (w przypadku pracowników firm projektowych),
- szafka na segregatory (pracownicy księgowości),
- dodatkowe biurko na komputer/laptop (w przypadku specjalistów ds. IT, którzy często pracują na kilku urządzeniach jednocześnie),
- uchwyt biurkowy na drugi monitor – jest to przydatne narzędzie np. w codziennych aktywnościach analityków, którym wygodniej pracuje się z kilkoma monitorami.
Ergonomia domowego biura, czyli jak przygotować domowe biuro pod kątem wygody?
Częstym błędem, który popełniamy podczas przygotowywania biura na pracę w trybie home office, jest skupianie się wyłącznie na estetyce wnętrza. Owszem, gustownie urządzone wnętrze to wartość dodana podczas pracy w domu. Nie jest to jednak jedyny element, na który należy zwrócić uwagę – niezwykle istotna jest także ergonomia miejsca pracy.
Fotel biurowy w domowym gabinecie
Podczas aranżacji domowego biura należy zadbać przede wszystkim o wybór wygodnego fotela. Czym należy kierować się podczas przeglądania poszczególnych produktów? Do czynników, które należy wziąć pod uwagę, należą między innymi:
- regulowany zagłówek – w miarę możliwości, zagłówek w „idealnym” fotelu biurowym nie powinien być ustawiony zbyt nisko (na poziomie łopatek) lub wysoko (czubek głowy);
- wentylacja powietrza – może być to ważne szczególnie w przypadku letnich upałów. Aby uniknąć tego nieprzyjemnego, ale także niezdrowego zjawiska, warto wybrać taki produkt, który jest stworzony z wysokiej jakości tkaniny (np. MESH). Zaleca się unikania tzw. ekoskóry,
- kółka – fotel biurowy wyposażony w kółko pozwala nie tylko na elastyczność i szybkie poruszanie się pomiędzy szafkami. Jest to także sposób na uniknięcie zarysowania podłogi.
Jakie oświetlenie do domowego biura?
Generalnie, najlepszym rodzajem światła jest oświetlenie naturalne. Nie zawsze jednak jest to możliwe rozwiązanie. W takiej sytuacji warto działać zgodnie z zaleceniami BHP dla pracodawców. Co oczywiste, w domowym warunkach nie zawsze da się stosować te reguły. Mimo to warto pamiętać np. o tym, że optymalny dla naszego organizmu poziom natężenia światła w pomieszczeniu to około 500 lx. Poziom ten można zbadać za pomocą miernika – tego typu urządzenia można nabyć już za kilkadziesiąt złotych.